Ahad, 23 Oktober 2011

Photoshop Smart Objects

Apa itu Photoshop Smart Objects?

“Smart Objects are layers that contain image data from raster or vector images, such as Photoshop or Illustrator files. Smart Objects preserve an image’s source content with all its original characteristics, enabling you to perform nondestructive editing to the layer.”

Secara ringkasnya, Smart Objects adalah layer vector di dalam Photoshop. Kenapa kita perlukan layer vector dalam Photoshop? Bayangkan senario berikut:

Anda ada sebuah foto artis yang baru diambil daripada kamera D-SLR. Foto yang mempunyai kualiti imej yang tinggi. Anda crop gambar artis tersebut dan buang background, letakkan dalam file baru sebagai sebuah layer baru. Anda resize gambar artis tersebut kira-kira 50% daripada saiz asal dan save sebagai PSD dan tunjukkan kepada klien/bos. Setakat ini segalanya berjalan lancar.

Katakan anda perlu buat sedikit perubahan kepada fail tersebut. Gambar artis tersebut perlu dibesarkan 75% dan digelapkan sedikit sebanyak 25%. ‘Okay’ kata anda dan besarkan gambar tersebut dan pada masa itu anda akan perasan: ‘Jika gambar ni dibesarkan lagi, pecah la. Takkan nak kena trace dan buang background semula’.

Di sinilah Smart Objects datang membantu. Apabila satu-satu layer ditukarkan menjadi Smart Object, Photoshop akan menyimpan saiz asal layer tersebut. Jadi tak kira berapa kali kita ubah/edit/resize/transform layer tersebut, imej dalam layer tersebut tidak akan rosak/pecah. Rujuk kepada video di bawah:

 

Smart Object adalah salah satu fungsi dalam Photoshop yang dapat meningkatkan produktiviti graphic designer. Cubalah sendiri dan jika ada pengalaman yang ingin dikongsi bersama, tulis di ruangan komen di bawah. Selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link