Khamis, 26 Julai 2012

Jolicloud – OS ala Chromebook

Jolicloud adalah operating system OS berasaskan Linux dan sesuai untuk netbook dan pengguna yang sering menggunakan internet. Hampir keseluruhan paparan antaramuka Jolicloud adalah browser dengan menggunakan HTML5. Oleh kerana kerana ia menggunakan browser, saiz instalasi adalah kecil dan ia boot dengan sangat cepat (kira-kira 15 saat).

Pengguna boleh menggunakan web apps untuk membuat tugasan seharian. Ada pelbagai web apps yang boleh dipilih sepert Gmail, Wikipedia, Facebook chat dan Google Docs. Tidak seperti laman web, web apps boleh dibuka walaupun ketika offline. Dan ianya percuma. Cool huh?

Untuk download web apps yang baru, klik pada panel Apps (butang bertanda “+”) dan pilih daripada pelbagai jenis web apps. Kira macam Android Market la.

Belum bersedia untuk gunakan Joli OS sepenuhnya? Sayang nak tinggalkan Windows 7? Tiada masalah. Joli OS boleh diinstall secara dual boot. Jadi perisian Windows dan sebarang file di dalamnya tidak terusik. Bila dah sedia nak gunakan Jolicloud sepenuhnya, pengguna boleh pilih format dan jadikan Joli OS sebagai OS utama.

 

Penulis memang gemar dengan perisian OS percuma. Bukan sahaja ianya mudah, malah penulis boleh tweak dan setting setiap bahagian OS untuk menghasilkan komputer yang betul-betul menepati citarasa penulis.

Download dari sini. Selamat mencuba.

Pada masa akan datang, penulis akan cuba guna Windows 8 Metro pulak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link