Khamis, 15 September 2011

Hantu Di Mana-Mana

Pernah dengar cerita hantu tak? Ingat lagi tentang hantu kum-kum yang ketuk pintu rumah mintak susu? Atau hantu langsuir yang kuat mengilai? Kalau nak tahu lebih lanjut tentang hantu, sambung baca lagi…

Penulis tak ingat bila penulis start dengar cerita hantu ni. Tapi seingat penulis, banyak cerita hantu yang penulis dengar ketika berada di sekolah asrama penuh di Melaka. Antara cerita hantu yang top kat situ adalah hantu Green Lady - siap ada nick name lagi - hantu perempuan yang berwarna hijau dan berasal dari tong air depan asrama (sebab khabarnya dia mati terkurung dalam tangki air tu). Tak kurang mistik juga cerita hantu keranda terbang yang boleh kejar orang dekat serambi. Last but not least cerita tentang Ustaz Ismail Kamus yang tolong halaukan hantu dari asrama dengan menggunakan 2 bas. Satu dari bas itu adalah untuk ketua hantu tu sahaja. Bas itu kemudiannya dihantar ke hutan simpan di Pahang.

Penulis sendiri tak tahu apa motif cerita hantu ini diadakan sebenarnya. At one point, cerita hantu ini mendidik kanak-kanak supaya jangan balik lewat malam dan berkeliaran di kawasan asing (kalau tak nanti kena sorok dengan hantu tetek - seram woooo). Ada juga yang menekankan aspek kebersihan - basuh kaki sebelum tido. So bagi penulis, cerita hantu ini ibarat panduan yang membuatkan semua kanak-kanak keep ini line.

Tapi macam mana dengan cerita hantu sekarang? Asal bukak TV je cerita hantu. Asal pergi tengok wayang je cerita hantu. Bukan nak kata apa la tapi sekarang cerita hantu dah jadi semacam satu genre dan yang peliknya, orang ketawa bila dengar (atau tengok cerita hantu). Bukankah cerita hantu ni sepatutnya mempunyai unsur seram dan ngeri?

Cerita hantu berlambak-lambak ni satu hal. Tak masuk lagi bab stereotaip hantu dalam filem dan drama cereka orang Melayu ni. Asal hantu je mesti pakai baju putih, mekap pucat lesi dan rambut panjang melepasi bahu. Come on la. Takder idea lain ker?

Anyway, penulis bukannya anti dengan filem genre seram/hantu ni. Penulis jatuh cintan dengan filem seram seperti Ju-On, The Ring dan The Eyes. Cerita hantu yang seram tanpa perlu menampakkan hantu. Lagi satu penulis suka stail hantu yang boleh keluar waktu siang. Tahu-tahu je ada hantu bawah selimut. Ngeeeee.

Jap.. Kenapa penulis start post tentang cerita hantu erk?

5 ulasan:

  1. ohhhh ,,,, takutnyer .... x xkut lgsung pun ...

    BalasPadam
  2. NORMAN FITRI COOL BEB ........11 Disember 2011 pada 11:36 PTG

    ALAMAK , GUA NI X TKUT LGSUNG LA !!!! GUA X TKUT SAMA HANTU ,, GUA TKUT SAMA ALLAH PERINGATAN : TKUT SAMA ALLAH ,JANGAN TKUT SAMA HANTU .....

    BalasPadam
  3. NORMAN FITRI HANDSOME BOY ......!!!!11 Disember 2011 pada 11:43 PTG

    GUA X TKUT SAMA HANTU !!!!!!!! GUA TKUT SAMA ALLAH

    BalasPadam

Takkan baca je? Komen sikit..

Link