Isnin, 26 Disember 2011

Phone N900



Seperti mana yang penulis telah sedia maklum, penulis baru je tukar telefon daripada Nokia 5300 kepada Nokia N900. Pertukaran ini bukan sesuatu yang mudah kerana penulis jarang sangat menukar telefon melainkan jika ada peristiwa atau aktiviti tertentu: Nokia pertama yang penulis dapat adalah selepas penulis abis SPM, Nokia 3310 penulis beli bila masuk USM, Nokia 5330 dibeli dengan duit gaji pertama; dan Nokia N900 ini dibeli sempena perkahwinan penulis dengan, well, isteri penulis (duh..).

Persoalan pertama yang penulis terima bila orang tengok telefon N900 ini adalah: kenapa N900? Kenapa bukan Android?

Untuk menjawap persoalan tu, ia berbalik kepada list apa yang penulis nak dalam sesebuah device atau gajet. Penulis suka chatting dan perlukan device yang boleh memudahkan 'aktiviti' chat penulis. Penulis ada wifi dan perlukan device yang boleh disambungkan dengan wifi. Penulis banyak guna emel dan perlukan device yang boleh terima dan hantar emel. Penulis mahukan device yang boleh intergrate contact dan calendar dengan seamless dan syncronized tak kira di mana sahaja. Device tu juga perlu boleh download dan install apps.

Tapi semua fungsi tu ada dalam telefon Android. Kenapa penulis pilih Maemo Nokia N900 gak?

Pertama sekali, N900 bukanlah sebuah telefon. Ia adalah sebuah internet tablet dan mobile computer. Sama seperti Nokia N Series yang lain (ingat lagi N95 dan N800?). Ia lebih kepada Communicator tapi dengan fungsi buat panggilan. So no wonder N900 tidak perfect sebagai sebuah telefon.

Yang kedua, N900 menggunakan OS Linux. Android juga sebahagian dari Linux tetapi N900 gunakan library, dependency dan repository sepertimana distro Linux yang lain.

Tapi fungsi N900 yang berjaya kalahkan phone Android yang lain adalah touch screen yang ada pressure sensitive. Sangat perfect untuk melukis outdoor dan sketching. Penulis cuba compare dengan Samsung Galaxy Note, tapi rasanya Galaxy Note besar sangat (skrin pun terang giler). Respon time pun lambat sket, walaupun guna processor 1.4GHz.

Lepas gunakan N900 ni selama 2 minggu, penulis dapat rasakan produktiviti penulis semakin meningkat. Dah kurang masa online kat Facebook (sebab post dan contact Facebook merge sekali dengan contact dalam phone), aktiviti blogging makin aktif, nak chat pun senang. Cuma probz bila orang call sebab kena touch skrin untuk angkat phone.

Anyway, penulis puas hati sangat dengan N900 ni dan maybe penulis akan gunakan phone ni untuk masa yang lama. Ok, masa untuk sambung melukis dengan MyPaint plak..

P/S: Nokia 5300 penulis dah jadi alam clock dan sebagai kamera untuk ambil gambar sahaja. Thanx 5300..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link