Khamis, 10 November 2011

Melukis fabrik dan kain bahagian I

Untuk post kali ini penulis nak terangkan bagaimana penulis melukis kedutan pada fabrik dan kain. 
Mula-mula sekali penulis akan buat lakaran kasar untuk dapatkan pose dan bentuk keseluruhan subjek. Penulis lukiskan garisan-garisan kasar pada pada kain untuk mewakili garisan kedutan.

Mungkin ada yang bertanya macam mana penulis tahu kat mana nak lukis kawasan yang berkedut dan kawasan mana yang tak perlu berkedut?

Secara teorinya, kedutan dan lipatan akan banyak terkumpul di kawasan sendi seperti di kawasan lutut, bawah lengan, pinggang dan juga siku. Semua garisan kedutan akan menuju/terkumpul di kawasan yang bersendi. Perhatikan rajah di bawah. Kawasan yang bertanda X adalah mewakili sendi dan kawasan di mana semua lipatan berkumpul.

Untuk melukis kain atau kedutan, penulis biasanya akan gunakan satu atau dua stroke sahaja. Ini kerana garisan yang terhasil adalah lebih lembut dan licin. Penulis juga akan menpelbagaikan ketebalan garisan supaya lebih dinamik dan menarik.
Hasil akhir lukisan kain dan fabrik. Pada post akan datang, penulis akan berikan lebih banyak contoh lukisan kain dan fabrik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link