Khamis, 3 November 2011

Thunderhawk M.A.S.K - Step by step progress

Pada 29/10/2011 penulis join contest Pergh Character Redesign Battle dan tema battle kali ini adalah kenderaan daripada animasi M.A.S.K. Penulis sendiri ingat-ingat lupa siri animasi ni tapi penulis still ingat lagi kereta warna merah yang boleh terbuka pintu ke atas dan boleh jadi jet. So, kali ini penulis nak terangkan progress penghasilan ilustrasi Thunderhawk.

Sebelum mula melukis, penulis buat research dulu dan dapatkan gambaran kasar tentang Thunderhawk. Lepas buat kajian, penulis albil keputusan untuk combine design Thunderhawk dengan model De Lorean.
Mula-mula penulis buat modeling dalam Sketchup. Penulis letakkan warna-warna asas dan export jadi fail 3DS. Dalam 3DStudio Max, penulis import model tu dan apply material 'Ink & Paint' dan test render guna Mental Ray.

Untuk cahaya lampu, penulis gunakan material Blinn dengan setting Self Illumination. Dengan ini material tu akan jadi bersinar dan bercahaya. Material yang sama juga penulis letakkan di bawah model untuk efek lampu neon.

Penulis setkan warna hitam sebagai environment dan letakkan 2 omni light di depan model. Penulis naikkan kualiti renderer dan render dengan saiz 1024x768 pixel dan save sebagai fail PNG untuk kekalkan transparency.
Penulis buka fail PNG dalam Photoshop dan buat effect atas layer baru. Penulis gunakan stail anamorphic lens flare seperti dalam filem Transformers dan Super 8. Penulis tak gunakan lens flare dalam Photoshop sebab lens flare Photoshop tu suck tak sesuai digunakan.


Gambar di atas menunjukkan jika imej dirender dengan filter lens flare. Penulis nakkan kesan cahaya yang lebih kuat dan bertenaga. Jadi filter lens flare tidak digunakan. Oleh sebab itu penulis gunakan/lukis anamorphic lens flare. Anamorphic lens flare merupakan kesan cahaya yang terhasil apabila menggunakan lensa panavision. Gambar di bawah merupakan antara sumber inspirasi dan rujukan untuk anamorphic lens flare.


Untuk effect anamorphic lens flare, penulis gunakan gradient dan setkan blending mode kepada Color Dodge (Add). Penulis duplicate layer lens flare dan apply Gaussian Blur supaya lebih lembut. Sebagai sentuhan terakhir, penulis tulis nama dan jadikan watermark. Siap!
Keseluruhan proses mengambil masa 4 jam dan jika ada masa lebih, mungkin penulis akan buat model kenderaan lain pulak. Ada komen dan cadangan? Jangan segan-segan untuk dikongsi bersama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link