Khamis, 7 April 2011

Mari bercerita – Perihal konflik dalam penceritaan

“Pada suatu ketika, ada seorang puteri bernama Snow White. Snow White tinggal bersama 7 orang kerdil dan mereka hidup bahagia buat selamanya”

Bosan, kan? Jika kita tidak mempunyai konflik, kita tidak mempunyai sebarang cerita.

Tidak semua karya memerlukan konflik, tetapi pada kebiasaannya karya itu merupakan non-fiction. Sesetengah karya yang diinspirasikan daripada slice of life juga kadang-kadang mempunyai unsur konflik. Dalam penceritaan atau permainan video, konflik adalah unsur penggerak cerita.

vlcsnap-126401

Masih kurang jelas?

Konflik wujud dalam pelbagai bentuk. Salah satu daripada teori konflik (dalam penceritaan) menyatakan bahawa konflik terbahagi kepada 7 jenis.

7 jenis konflik tersebut adalah:

  1. Manusia vs. manusia – atau watak menentang watak. Tidak kiralah samada watak itu merupakan watak jahat, robot, kawan, alien, atau sesiapa saja tidak kira kecil atau besar.
  2. Manusia vs. Diri sendiri – Konflik dalam diri menahan godaan atau cabaran ketika ingin mengejar matlamat.
  3. Manusia vs. Alam – Kebiasannya jika melibatkan bencana alam, kemusnahan sejagat atau keadaan yang berbahaya. Filem 2012 adalah contoh terbaik.
  4. Manusia vs. Masyarakat – Tema yang selalu diangkat dalam drama Melayu.
  5. Manusia vs. Tuhan/Takdir
  6. Manusia vs. Kuasa Ghaib – Supernatural, hantu, jin, pari-pari dan sebagainya.
  7. Manusia vs. Mesin

Jika sesetengah karya tidak mempunyai antagonis dalam penceritaannya, besar kemungkinan ia mempunyai konflik jenis kedua.

Dalam filem atau drama bersiri, biasanya terdapat lebih daripada 2 jenis konflik dan semua konflik perlu diselesaikan di akhir cerita, melainkan jika si penulis skrip mahukan penamat jenis tergantung (cliffhanger).

Dalam post akan datang, kita akan bercerita tentang villain/orang jahat plak. Stay tune. (poof!)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link