Sabtu, 19 November 2011

Pengenalan kepada seni halus

Pengenalan


Orang selalu berpendapat bahawa seni adalah satu cabang ilmu yang abstrak. Setiap pengkarya dan artisan menghasilkan karya dengan menggunakan daya imaginasi dan kebolehan mereka untuk melukis subjek-subjek yang cantik. Tidak kurang juga yang berpendapat bahawa golongan penggiat seni ini berkerja dengan minda dan idea; tidak banyak menggunakan tenaga dan kerja berat - dari situ munculnya istilah "seni halus" atau "fine arts".

Orang seni selalu dipandang sebagai orang yang selalu bersendiri, berselindung dan cuba mengelak daripada dilihat ditempat awam. Setiap hasil karya mereka adalah amat eksklusif, seolah-olah hasil karya mereka perlu ditutup dan dijaga seperti mana mereka menjaga aurat mereka. Orang seni dikatakan amat sensitif dan mudah terguris hatinya.

Tetapi semua persepsi dan tanggapan ini tidak benar sama sekali. Jika golongan artisan ini merupakan golongan yang pemalu dan sensitif, masakan ada penyanyi dan pelakon yang sering ditayang di kaca televisyen atau dada akhbar. Pernah dengar penyanyi yang malu nak menyanyi atau pelakon yang malu hendak berlakon?

Jika semua golongan artis dan pengkarya seni adalah sensitif dan mudah menangis, itu tidak bermakna mereka ini lembut hati dan mudah terguris perasaan. Jangan samakan golongan karyawan macam makcik yang meleleh air mata bila tengok hero hindustan mati.

Kebanyakan salah faham dan tanggapan negatif biasanya berlaku apabila tiada pemahaman antara kedua belah pihak. Jika ada yang mahu mendalami kehidupan dan jiwa seorang pengkarya seni, atau ada yang mahu menjadi seniman atau karyawan pada satu hari nanti, ada baiknya kita buang segala stereotaip serta prasangka dan mula melangkah ke dunia seni halus.

Elemen seni sebagai bahasa seni halus

Kata orang tua-tua, tak kenal maka tak cinta. Macam mana hendak kenal? Kita kenal menggunakan bahasa. Apabila kita cuba memahami dan mentafsirkan seni, kita perlu berbicara dengan bahasa seni. Dalam bahasa seni, kita menggunakan apa yang disebut sebagai elemen seni (elements of arts).

7 elemen seni yang utama adalah:

  1. Garisan
  2. Rupa
  3. Bentuk
  4. Ruang
  5. Warna
  6. Jalinan
  7. Tona/Value
Apa bezanya orang yang berbicara dengan bahasa seni, dengan orang yang buta seni? Kita lihat gambar di bawah:
Orang yang kurang ilmu seni akan terangkan karya di atas seperti ini:
Ada lukisan bulat-bulat dengan warna-warna terang di bahagian atas lukisan.
Pengkritik seni pula akan membuat huraian seperti berikut:
Pelukis menggunakan kombinasi warna kroma tinggi diselang-seli dengan warna gelap untuk menghasilkan kontras dari segi jalinan. Garisan yang menegak di gandingkan dengan bulatan berwarna untuk menghasilkan harmoni. Kombinasi garisan lurus dan bulatan menghasilkan keseimbangan kepada keseluruhan lukisan. Tiada bentuk yang terlalu menonjol dan tiada warna yang terlalu terang.
Secara kasarnya, menilai karya seni bukanlah diukur berdasarkan ketepatan, tetapi lebih kepada kemahiran 'melihat'. Adakah kita melihat seperti mana orang lain melihat, atau kita boleh mentafsirkan maksud yang tersirat disebalik satu-satu lukisan?

Soalan yang sepatutnya disoalkan adalah: Adakah kita melihat awan sebagai gumpalan wap air, atau kita melihat awan dan mampu membuat ramalan cuaca bagi 3 hari akan datang?

Jika ada yang mula sakit otak lepas baca rencana ni, baik hentikan pembacaan. Jika mahu teruskan pembacaan, penulis akan sambung lagi dalam bahagian akan datang.

2 ulasan:

  1. terima kasih atas info .... sy suka blog ni ..bg sy bnyk ilmu tntg seni halus

    BalasPadam
  2. Sama-sama. Terima kasih kerana sudi membaca blog saya.

    BalasPadam

Takkan baca je? Komen sikit..

Link