Ahad, 6 Mac 2011

Concept Art 101: Melukis Dari Objek Sebenar Kepada Imaginasi

Penulis dah banyak melukis kartun dan komik. Penulis juga melukis kapal angkasa dengan senjata yang super cool. Akan tetapi kawan penulis ada nasihatkan supaya melukis objek sebenar. Damnit! Melukis objek sebenar ni susah! Naper nak susahkan diri melukis dari objek real? Fotografi kan ada? Macam mana melukis kasut atau buah epal yang real dapat membantu kita melukis mecha atau superhero dengan lebih baik?
Tugasan di bawah dapat menjawab persoalan tersebut.
***Tugasan 1: Daripada Objek Sebenar Kepada Imaginasi ***
Mula-mula, pilih satu objek untuk dilukis. Tak kiralah buah epal ker, sayur kobis ke, atau kasut. Letakkan depan meja dan pastikan ada cahaya yang mencukupi untuk melukis supaya senang nak melukis. Keluarkan sketchbook dan mulakan melukis. Tinggalkan ruangan sedikit untuk bahagian kedua tugasan ni.
Dah siap lukis? Bagus! Sekarang untuk bahagian kedua pulak. Berdasarkan lukisan pertama tadi, lukis semula objek yang sama, tapi kali ini cuba ubah sedikit. Kalau pembaca lukis kereta, tambahkan spoiler, atau skirting. Tambahkan vinyl atau hood (dah macam Need For Speed plak). Kalau lukis buah atau sayur, ubah supaya nampak tua atau mereput.
Daripada tugasan ni, kita dapat gunakan kelebihan melukis daripada objek sebenar dan juga melukis daripada imaginasi.
Assignment 1 Still Life to Imagination part 1 Assignment 1 Still Life to Imagination part 2
Nota tambahan: Gambar di atas merupakan sterika wap.
***Tugasan 2: Daripada Potret kepada Imaginasi**
Apa? Melukis potret? Melukis potret ni memang susah. Tambah susah apabila melukis muka sendiri. Tapi perkara ni memang tidak boleh dielakkan. Melukis muka ni merupakan antara syarat sah untuk menjadi pelukis.
Keluarkan cermin dan cuba lukis muka sendiri berdasarkan imej dalam cermin. Jangan gunakan fotograf. Haram! Cuba jujur dalam melukis. Kalau tak menjadi, cuba lagi sehingga puas hati.
Dah siap melukis? Tahniah. Ambil nafas dulu. Minum air seteguk dua sebelum kembali melukis bahagian kedua.
Untuk bahagian kedua tugasan ni, lukis potret muka sendiri sekali lagi. (Apa?!) Kali ni cuba ubah sedikit potret tu. Tambah la misai, janggut, atau pakaikan topi. Atau kalau nak lebih gila, tambahkan tatoo dan buat ekspresi yang berlainan. Gunakan imaginasi sebaiknya.
Cabaran dalam tugasan ni adalah untuk melukis seolah-olah potret yang dah diubahsuai tu kelihatan seperti potret yang sebenar.
Bila dah siap tugasan ni, suruh ada orang tepuk-tepuk kat belakang bahu sebagai tanda penghargaan kepada diri sendiri.
***Tugasan 3: Lukisan Permandangan Separa Imaginasi***
Tugasan ni hampir sama seperti tugasan sebelum ni, cuma kali ni lukiskan permandangan di sekeliling. Lukiskan bilik tidur, ruang tamu atau bilik stor, tapi ubah suai sedikit daripada asal. Tambahkan tiang atau dinding yang mula runtuh. Buat rekahan-rekahan pada siling atau tambahkan perabot. Sekali lagi tujuan tugasan ini adalah untuk menghasilkan lukisan yang kelihatan seperti dilukis daripada objek sebenar.
Assignment 3 Imagination Landscape
Ok cukup tugasan buat kali ini. Lepas ni kita masuk bab fotograf.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link