Khamis, 31 Mac 2011

Kemalasan dan keasyikan

Penulis tidak pasti samada perkara ini membawa petanda yang baik atau sebaliknya; penulis mula sedar yang penulis mula mengambil masa yang agak lama untuk menyiapkan satu-satu lukisan. Sebelum ini penulis boleh menyiapkan satu-satu lukisan dalam 2-3 jam. Tapi sejak akhir-akhir ni penulis menghabiskan masa hampir 8 jam untuk satu lukisan dan lukisan tu hanya 50% siap.

Adakah terdapat faktor yang menyebabkan keadaan ini berlaku?

Adakah kerana perubahan cara kerja? Penulis masih lagi menggunakan Photoshop untuk membuat kerja-kerja melukis. Tablet Bamboo penulis masih lagi dalam keadaan baik. PC pun tiada masalah.

Adakah kerana perubahan teknik/stail lukisan? Rasanya tiada perubahan. Penulis masih lagi ‘setia’ melukis dengan mengekalkan penggunaan dua layer setiap kali melukis. Penulis masih lagi menggunakan brush setting yang sama. Tiada sebarang plugins atau peralatan tambahan.

Mungkinkah kerana perubahan fisiologi? Apa yang penulis membebel ni?

Penulis tidak pasti jika perkara ini boleh dijadikan sebagai faktor, tetapi penulis mula ‘menikmati’ setiap saat ketika penulis melukis. Mungkin ini yang dinamakan sebagai ‘artist’s high’. Keadaan terawang-awang dan asyik mahsyuk yang seringkali diujarkan oleh sifoo dan pensyarah penulis setiap kali menggambarkan keindahan apabila melukis.

Mungkin kerana terlalu leka dalam dunia sendiri ketika melukis, penulis tidak berasa tiap detik yang berlalu. Sebelum ini penulis memang liat hendak melukis, tetapi jika dikenang kembali betapa lazatnya perasaan ketika memegang pen tablet dan mencalitkan warna di kanvas digital, hilang rasa belenggu dan kemalasan itu, digantikan dengan rasa keasyikan dan kesyahduan setiap kali membancuh warna.

Sebelum penulis terlupa, penulis nak tunjukkan lukisan yang tak siap-siap walaupun lepas 2 hari melukis. Mungkin penulis terlalu leka mewarnakan gitar dan tangan sehingga lukisan ni tak siap-siap.

Girl and Guitar

Masih banyak lagi bahagian yang perlu disiapkan; kasut, gitar, muka, rambut dan jaket. Nampaknya penulis akan banyak menghabiskan masa untuk siapkan lukisan ni. Bila agaknya lukisan ni akan siap? Penulis pun tak tahu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link