Khamis, 31 Mac 2011

No more free drawings! Thank you.

Yup, you heard that one right. I say it again. No more free drawings. Kalau ada yang tak faham bahasa inggeris atau anggap penggunaan bahasa inggeris mencemarkan bahasa, ini adalah terjemahannya: Tiada lagi lukisan secara percuma. Siap letak tulisan bold lagi.

Wait, what? Kenapa tidak melukis secara percuma?

100 tahun dahulu Sebelum ini penulis pernah melukis beberapa potret kenalan sendiri untuk dijadikan promosi hadiah. Sebabkan penulis ni tiada duit rajin berkarya, maka penulis menghasilkan beberapa potret kenalan supaya diorang terpikat dapat mengasah kemahiran melukis.

Malangnya niat murni pelukis itu dapat dihidu seringkali dipandang serong, bahkan ada juga yang menuduh penulis cuba untuk mengorat awek mereka (kononnya) dengan cara melukis potret mereka supaya mereka terpikat.

Ada juga yang mengatakan bahawa penulis cuma menggunakan gambar diorang untuk dijampi dibuat ubat pengasih (wtf?) dan pelbagai lagi tomahan dan celaan yang tidak dapat dinyatakan di sini.

Maka dengan ini penulis ingin sekali lagi menyatakan bahawa penulis tidak akan melukis potret/lukisan individu secara percuma melainkan jika di bayar sahaja. Penulis juga hanya akan meletakkan lukisan potret di blog ini jika, dan hanya jika diberikan kebenaran oleh si empunya potret.

Penulis tidak marah dan menyimpan dendam kepada sesiapa. Penulis sedar tidak ramai yang boleh menerima apa yang penulis buat (sebagai seorang seniman). Cuma penulis perlu akur dengan kehendak orang ramai dan penulis menghormati keputusan mereka untuk tidak menggunakan gambar mereka dan juga orang yang mereka kenal sebagai model lukisan.

Kepada sesiapa yang tersinggung dengan perbuatan penulis, penulis menyusun jari memohon maaf.

1 ulasan:

Takkan baca je? Komen sikit..

Link