Jumaat, 25 Mac 2011

Cara untuk melukis – Ada apa dengan warna?

Kalau nak bercerita pasal warna, rasanya tak cukup kalau nak diterangkan dari awal sampai habis. Tapi penulis akan kupas beberapa perkara tentang warna. Pendapat tentang warna ni lebih kepada pendapat peribadi daripada pengalaman penulis sendiri. So kalau ada yang tidak setuju, penulis harap tiada yang hantar bom dalam peti surat marah.

Pertama sekali, warna selalu dikaitkan dengan mood dan emosi. Ada benarnya, tapi benda ini lebih bersifat personal dan sudah hendak dibuktikan secara saintifik. Ini kerana warna tidak bertindak sebagai satu unit tunggal, tapi bertindak dalam satu kumpulan. Macam orang pulak.

19 18

Misalnya, satu tompok warna merah mungkin tidak membawa apa-apa makna, tetapi beberapa kelompok warna boleh membawa / menimbulkan emosi. Mungkin sebab tu tiada benda yang ada satu warna sahaja. Bahkan bendera atau logo perlu ada 2 atau 3 warna. Kalau direnung balik, bendera yang ada 2/3 warna pun boleh menghasilkan perasaan dan emosi yang meluap-luap.

Kalau melukis pula, ada baikya kalau kita hadkan warna kepada 4-5 warna sahaja. Kombinasi warna yang berbeza akan memberi mood dan feel berbeza. Sebab tu bila buat character design, ada color study. Rujuk gambar di bawah:

35239_420887014892_805009892_4401979_1096492_n

Walaupun character yang dilukis adalah sama, tetapi peribadi dan personaliti watak tesebut dapat dibezakan dengan menggunakan kombinasi warna yang berbeza. Dalam color study, biasanya kita akan memilih warna yang dapat mencerminkan peribadi watak. Hanya dengan menggunakan warna kita dapat memberitahu mana watak yang baik dan mana watak yang jahat. (tips: watak baik biasanya menggunakan warna-warna panas dan warna-warna terang, manakala watak jahat akan menggunakan warna-warna sejuk dan warna gelap).

Satu lagi apabila ‘bermain’ dengan warna, pilih atau eksperimen dengan pelbagai kombinasi warna. Dapatkan beberapa swatch yang ada dalam 4-5 warna dan cuba explore dengan hasilkan ilustrasi dengan kombinasi warna tu.

pallette

 Palette

Dalam post akan datang, kita akan explore tentang skin tone pulak. (poof!)

1 ulasan:

Takkan baca je? Komen sikit..

Link