Jumaat, 25 Mac 2011

Melukis Komik – Sketching dan inking

Penulis dalam proses mencari idea untuk menghasilkan komik pendek. Tapi sebelum tu, ada baiknya jika penulis berkongsi cara bagaimana penulis menghasilkan lakaran dan inking apabila menghasilkan komik. Cara ini adalah berdasarkan pengalaman dan keselesaan penulis. Cara ini mungkin berbeza bergantung kepada pelukis/manga-ka lain.

characterSketch

Mula-mula penulis akan lakarkan character guna medium seperti pensil atau graphite warna biru gelap. Kalau nak guna warna selain biru pun boleh. Tapi penulis dah terbiasa guna warna ni bila buat lakaran. Penulis akan tandakan kawasan yang hendak digelapkan dengan buat tanda lorekan (hatching). Bila design character, penulis lebih menekankan aspek keringkasan (simplisity simplicity), keseimbangan (balance) dan juga harmoni. Bila design character, keringkasan tu penting sebab kita akan lukis character ni berulangkali. Kalau character tu detail sangat, susah la nak lukis nanti. Tips ni penulis ambil daripada Kishimoto (manga-ka Narutah Naruto).

characterInk

Kalau guna medium digital, penulis akan buat layer baru dan buat inking atas lakaran tu. Kalau guna medium tradisional, penulis akan terus inking atas kertas yang sama. Takpun inking atas kertas lain guna light table. Bila buat inking, penulis biasanya akan jaga ketebalan garisan dan juga overlapping shape. Kalau artwork ni berwarna, penulis cuba elakkan buat hatching. Tapi kalau artwork ni tidak berwarna (hitam putih), penulis akan buat hatching di beberapa bahagian tertentu.

 characterLineartInk

Bila dah siap inking, penulis akan gelapkan kawasan dengan warna hitam. Layer skatching tu penulis hiddenkan. Kalau guna kertas, penulis akan padamkan lakaran pensil dengan pemadam.

characterShade

Sebagai sentuhan terakhir, penulis akan shading di bahagian-bahagian tertentu dengan warna kelabu. Kalau guna medium tradisional, penulis akan gunakan marker Kurecolor. Kalau guna medium digital, biasanya penulis buat layer baru dan warnakan guna warna monochrome. Sekali lagi penulis cuba tekankan aspek harmoni dan keseimbangan dalam lukisan character ni.

Tips bila sketching:

  • Elakkan sketching terlalu detail. Bila dah selesai inking, susah nak padam bekas sketching tu. Lagipun sketchingyang terlalu detail akan menyusahkan proses bila inking.
  • Less is more. Kadang-kadang character yang simple tu lebih memberi impak daripada character yang detail.
  • Sketch keseluruhan character dahulu.
  • Jangan shading/hatching ketika sketching

Tips bila inking:

  • Jaga ketebalan garisan ketika inking. Objek yang dekat mempunyai garisan yang tebal, manakala objek yang jauh mempunyai garisan yang nipis (rujuk inking dalam Manga).
  • Tahan nafas ketika inking. Garisan yang terhasil adalah lebih lembut dan sempurna.
  • Jika inking guna pen dan kertas, alas tapak tangan dengan tisu/kertas nipis untuk mengelakkan peluh dan minyak dari tapak tangan terkena permukaan kertas.

Dalam post berikutnya, penulis akan terangkan cara penghasilan komik. (poof!)

1 ulasan:

Takkan baca je? Komen sikit..

Link