Selasa, 28 Jun 2011

Gradient Dalam Illustrator

Sesiapa yang menggunakan Illustrator pasti menghadapi masalah ni bila berdepan dengan gradient – gradient yang melibatkan dua warna (salah satunya adalah warna hitam) akan mempunyai warna kelabu di tengah-tengah gradient. Keadaan ini akan berlaku apabila color mode yang digunakan adalah CMYK. Rujuk rajah di bawah:

Gradient01

Tidak kira linear gradient atau blend shape dalam mode CMYK, akan ada warna kelabu di pertengahan gradient. Kenapa jadi macam tu? Macam mana kalau kita buat gradient yang sama dalam mode RGB?

Gradient02

Nampaknya masalah warna kelabu di pertengahan gradient tidak wujud dalam mode RGB. Adakah masalah warna kelabu itu ada kaitan dengan mode warna CMYK?

Actually, dalam mode warna CMYK, ada dua jenis warna hitam; satu dikenali sebagai solid black (0,0,0,100) dan satu lagi dikenali sebagai rich black (100,100,100,50). Apabila kita gunakan warna solid black sebagai gradient, maka masalah warna kelabu di pertengahan gradient akan muncul. Rujuk rajah di bawah:

Gradient03

Untuk mengatasi masalah tersebut, kita perlu gunakan rich black. Dengan ini masalah warna kelabu tersebut akan hilang dengan sendirinya. Rujuk rajah di bawah:

Gradient04

Hope penerangan ringkas ini dapat membantu pereka grafik yang menghadapi masalah yang sama dalam Illustrator. Jika ada sesiapa yang ingin berkongsi masalah berkaitan dengan Illustrator atau Photoshop, jangan segan-segan untuk bertanya.

Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link