Jumaat, 24 Jun 2011

Tutorial Illustrator – Unggun Api

Untuk post kali ni hamba nak berkongsi tips untuk hasilkan ilustrasi vector menggunakan Illustrator. Antara kelebihan ilustrasi vector ialah ianya bersaiz kecil dan boleh dibesar/kecilkan tanpa perlu risau akan kualiti. Ilustrasi vector akan kekal sharp dan ia boleh diedit semula tanpa masalah. Dalam ilustrasi vector, proses pewarnaan semula adalah semudah memilih warna di palette atau swatches. Tidak seperti pewarnaan semula dalam digital painting yang mana kita perlu mewarnakan semula artwork dari mula dan berkemungkinan akan merosakkan arwork tersebut.

Ok, kita teruskan dengan tutorial Illustrator.

(Hamba gunakan Illustrator CS3. Tutorial ini boleh digunakan pada semua versi Illustrator).

Mula-mula kita akan hasilkan outline atau lineart. Biasanya hamba gunakan pen tools dan edit path dengan menggunakan direct selection tool. Selepas itu hamba akan pilih beberapa warna untuk digunakan semasa proses pewarnaan nanti.

Fire01

Lineart unggun api – warna putih sebagai fill color dan hitam sebagai stroke color.

Fire02

Selepas hasilkan lineart, kita akan masukkan warna-warna asas pada setiap shape. Warna yang hamba gunakan adalah berdasarkan warna yang telah hamba pilih sebelum ini (kecuali warna kuning).

Fire03

Untuk nampak lebih dinamik, hamba gunakan gradient untuk setiap shape (kecuali pada kayu).

Fire04

Akhir sekali, untuk menambahkan efek realisme pada ilustrasi, hamba lukis satu bulatan dengan fill warna putih, letakkan di tengah-tengah unggun api dan setkan blending mode kepada Overlay. Baru la terasa terang sedikit.

Untuk post akan datang, hamba akan terangkan tentang penggunaan Gradient Mesh pulak.

Bersambung…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Takkan baca je? Komen sikit..

Link